tiistai 25. elokuuta 2015

Öljynvaihto automaattivaihteistoon



Siinä on vaihdelaatikon öljypohja. Ensin kierretään auki tuo vasemmassa laidassa oleva musta tulppa. Kun öljy on valunut, avataan pohjaa ympäröivät pultit.


Valuu... Muistithan öljynkeräysastian?
s

Öljypohjaa ympäröivät pultit irrotetaan nyt. Lukkopihdit vaikeassa asennossa vääntäen saattavat olla korvaamaton apu, jos ne ovat jumissa kuten esimerkkitilanteessa. Pidä yhä öljynkeräysastiaa alla ja ole varovainen, ettet sotke itseäsi kun irrotat pohjan, sillä öljyä on yhä sisällä.


Öljypohjan alta paljastuva näky. Siellä on pieniä reikiä, joista öljyn pitäisi mahtua kulkemaan, joten tälle alueelle ei saisi päästä likaa, joka voi tukkia ne.



Öljypohja sisäpuolelta. Tuon oikealla olevan tapin kohdalla on kiinteä suodatin. Uusi suodatin tulee uuden öljypohjan mukana.


Öljypohjan reunojen ja vaihteiston väliin on luultavasti kertynyt likaa. Ne voi rapsuttaa kätevästi tällaisella työkalulla...


...tällä tavalla.

Asenna uuni öljypohja paikalleen. Joskus öljypohjaa ei vaihdeta, vaan laitetaan sama takaisin. Silloin reunoille laitetaan tiivisteainetta, mutta tässä on kumitiiviste mukana.


Irrota täyttöreiän pultti ja yritä saada uudet öljyt sisään. Tämä tapahtui valtavalla ruutalla ja täytössä tarvittiin neljä kättä, joten yhtäkään ei jäänyt jäljelle prosessin kuvaamiseen.

Jossain vaiheessa laatikko alkoi palauttaa öljyä ulos täyttöreiästä. Tällöin (suljimme reiän) ja käynnistimme moottorin. Käytimme vaihteita ja annoimme moottorin käydä. Sen jälkeen öljyä upposi taas lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti