perjantai 16. tammikuuta 2015

Variaattorin toiminta

Mikä on variaattori?

Variaattori on automaattinen voimansiirtojärjestelmä, jonka välityssuhde muuttuu moottorin kierrosten ja kuormituksen mukaan.


Miten hihnavariaattorin välityssuhteen säätö toimii?

Hihnavariaattosin tominta perustuu kartiomaisiin hihnapyöriin sekä edessä että takana, ja niitä yhdistävään voimansirtohihnaan. Keskipakoisvoimaan perustuva puristusmekanismi säätelee hihan asentoa kartioilla.


Moottorikelkan variaattori

Moottorin kierrosten ja kuormituksen kasvaessa moottorilta tuleva hihnapyörä kapenee puristaen hihnaa, jolloin se hihnapyörän kartiomallin ansiosta nousee ulopäin kartiopyörän keskustasta. Tällöin hihnapyörän halkaisija kasvaa. Samalla toisen hihnapyörän täytyy leventyä, jotta sen halkaisija kapenee, sillä vetohihna ei veny. Vapaalla ollessa hihnaan ei kohdistu lainkaan puristusvoimaa.

Kapea halkaisija on hyvä kiihdyttessä pieneltä nopeudelta, mutta nopeuden kasvaessa suurempi halkaisija toimii paremmin ja mahdollistaa suuremmilla nopeuksilla ajamisen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti