torstai 5. marraskuuta 2015

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin, Eberspächer, diesel

Sain työssäopissa tilaisuuden tutustua lämmittimeen, joka lämmittää jäähdytinnesteen polttoaineen avulla. Tämä yksilö toimii diesel-polttoaineella.





Tässä havainnollistuu, missä mikäkin osa sijaitsee.


Vasemmanpuoleisesta tulee lämmitetty vesi ulos ja oikeasta menee kylmä sisään.



Kannen alta paljastuu kaksi lämpötil-anturia. En ole varma, onko mustalle donitsille nimi, mutta se kuuluu puhallinmoottoriin, joka puskee paloilmaa sisään. Polttoaine menee sisään sen oikeassa yläkulmassa olevasta ohuesta putkesta.

Musta kappale keskellä on puhallinmoottori, vasemmalla on keskusyksikkö ja oikealla hehkutulpan (ylempi) ja liekkivahdin johdot.


Tarkempi kuva keskusyksiköstä.


Paloilma tulee palotilaan keskeltä, kaareva reikä on pakokaasun postoa varten ja sen toisessa pielessä sijaitsee liekkivahti, joka tarkkailee pakokaasun lämmön nousemista. Hehkutulppa on tuossa, missä vihertää.


Palopesä, jonka sisällä höyrystin. Höyrystäminen auttaa polttoainetta palamaan paremmin.


Lämmönvaihdin. Sen sisätila kuumenee polttoaineen palaessa ja sitä kautta lämmittää jäähdytinnesteen, joka kiertää sisätilan ja ulkokuoren välisessä tilassa.


Ylempänä polttoainepumppu, alempana vesipumppu.




Tällainen siis yksi vaihtoehto moottorin lämmittämiseen. Se voi olla myös sähkökäyttöisen lämmittimen lisänä autossa. Se voi toimia esilämmittimämisessä tai ajon aikaisena lämmittimenä. Esilämmittimenä sen saa kytkettyä päälle kaukosäätimellä, auton sisällä olevalla kellolla tai puhelimella. Teho on noin 5 kW, kun tavallisen lämmittimen teho on joitakin satoja watteja. Se lämmittääkin moottorin jopa 20 minuutissa. Polttoainetta tämä ei kuluta merkittävästi, mutta akkua kyllä. Tämän takia lyhyitä ajoja on syytä välttää, sillä akku ei niiden aikana ehdi ladata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti