maanantai 8. helmikuuta 2016

Sytytysjohdot

Kuparijohto ja häiriönpoistovastus

     Sytytysjohtojen kupari tinataan, sillä se hapettuu herkästi. Kuparijohto on häiriönpoistovastuksineen silikonivaipan sisällä, joka tekee johdosta jäykän ja eristää sähköä. Silikonikautsusta valimistettu ulkoeriste kestää 220 °C lämpötiloja, bensiiniä ja öljyä.
Kuparijohdoissa ei ole omaa häiriönpoistovastusta. Vastus on lasisula johtavine osineen, joka on integroitu sytytystulpan ja- puolan pään liittimeen. Sen resistanssi on kaapelin mukaan 1 ... 6,5 kΩ.




Hiili- ja vastussytytysjohdot

      Johdossa on hiilellä kyllästetty lasikuitupunos, mikä lisää johdon. Sitä ympäröi kaksi silikonikerrosta ja lasikuitukudos. Silikonieriste tekee johdosta jäykemmän ja eristää sähköä. Lasikuitupunos lisää johdon vetolujuutta. Silikonikumista valmistettu ulkoeriste kestää lämpöä 220 °C asti sekä bensiiniä ja öljyä. Tällaisen johdon häiriönpoistovastus lasketaan: 1 m kaapelia ≙ 10 kΩ - 23 kΩ.



Sytytysjohdot, joissa induktiivinen vastus

       Sisäosa on lasikuitua, kuten hiili- vastussytytysjohdossa. Lasikuidun päällä on johtava ja magneettinen silikonikerros, jonka ympärille on kiedottu jaloteräslanka. Johtoon indusoituu jännite samoin kuin puolaan (sähkömagnetismi). Näissä sytytysjohdoissa muodostuu sykkivä magneettikenttä. Sytytyspuola varastoi energiaa ja luovuttaa sen jälleen. Kaapelin induktiivinen jännite nousee tämän seurauksena. Sitä kutsutaan "reaktiiviseksi energiaksi" ja induktiivista vastusta "reaktanssiksi". Resistanssi vaihtelee moottorin käyntinopeuden mukaan. Loisvastuksellisten sytytysjohtojen ympärillä on kaksi silikonikerrosta ja lasikuitukudos. Silikoninen sisäeriste tekee johdosta jäykemmän ja suojaa suurilta sytytysjännitteiltä. Lasikuitupunos lisää johdon vetolujuutta. Silikonikumista valmistettu ulkoeriste kestää lämpöä 220 °C asti sekä bensiiniä ja öljyä. Johdon häiriönpoistovastus voi olla 2,2 kΩ - 8 kΩ per metri







Häiriönpoisto

        Kaikki sähkökäyttöiset laitteet synnyttävät sähkömagneettisia kenttiä. Sytytysjärjestelmän häiriöt on poistettava optimaalisesti, jotta radiot, viestintälaitteet, moottorin tai vaihteiston ohjausyksiköt toimisivat häiriöttömästi. Häiriönpoistovastukset (1-5 kilo-ohmia), vähentävät sähkömagneettisia värähtelyjä.



https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytysjohdot/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti