torstai 4. syyskuuta 2014

Käynnistyslaitteet: starttimoottori

Koska polttomoottori käynnistyy ja kehittää vääntömomenttia vasta suht. korkealla pyörimisnopeudella, tarvitaan sen käynnistämiseen ulkopuolista apua. Pienimmissä laitteissa, kuten moottorisahoissa tai mopoissa, se käy lihavoimin. Autonmoottori käynnistyy sähkömoottorilla.

Sähkömoottorien yksi tyyppi: työntökiertokäynnistin. Ylempi mötikkä on solenoidi.
 Työntökiertokäynnistimen toiminta:
Kun avainta käännetään virtalukossa käynnistysasentoon, herätysvirta yhdistyy solenoidin  pito- ja vetokäämeille. Käämien muodostama magneettikenttä vetää rautasydämen solenoidin sisään jousen voimaa vasten. Rautasydämen toisessa päässä oleva siirtohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän moottorissa olevan vauhtipyörän hammaskehälle. Rautasydämen toisessa päässä oleva, moottorin rungosta eristetty kosketuslevy yhdistää akusta tulevan navan starttimoottorin sisään johtavaan napaan. Moottorissa oleviin ankkurin johtoihin ja napakenkään muodostuu sähkömagneetti. Napakengän ja jokaiseen ankkurin johtoon muodostuvan magneettikentän N- ja S-puolet osuvat vastakkain ja hylkivät toisiaan. Näin ankkuri alkaa pyöriä ja samalla akselilla sijaitseva käynnistyshammaspyörä alkaa pyöriä moottorin vauhtipyörän hammaskehää vasten saaden polttomoottoriin riittävän pyörintänopeuden sen käynnistämiseksi.




Osat:


Kuvassa ankkurin akseli, jossa vasemmalla oleva, pieni tumma pala pysäyttää akselin tiettyyn kohtaan, kun siirtohaarukka siirtää sen hammaspyörineen vauhtipyörälle. Sen jälkeen on hammaspyörä, keltainen osa on vapaakytkin, joka estää moottorin vaihtopyörää pyörittämästä starttimoottoria (tämä ylikuumentaisi starttimoottorin), ja sen vieressä näkyy työntöjousi. Iso osa on itse ankkuri ja sen edessä olevaan kohtaan tulee siirtohaarukka. Ankkurin jälkeen tuleva osa on kommutaattori.
Runko kuvattuna sisältä päin. Ankkuri kuuluu sinne ja kuvassa näkyvät napakengät rungon seinämillä.
Vasemalla oleva pieni metalliliuska, jossa on reikä, saa herätysvirran virtalukosta autoa käynnistettäessä. Päävirtakytkimet: akku on kiinnitettynä alempaan, ylemmästä kulkeutuu virta ankurille, kun solenoidin sisällä oleva kosketinlevy painautuu niitä vasten.
Kosketinlevy (keskellä)
Päävirtakoskettimet (kaksi levyä)
Solenoidi. Veto- ja pitokäämi ovat sen sisällä. Vasemmassa päädyssä siirtohaarukan paikka.

Siirtohaarukka.




Starttimoottorin testaus



Auto ei käynnisty. Onko vika startissa? Se selviää helposti.


Kun normaalisti tuhon pieneen lastuun tulee virta virtalukolta, niin nyt yhdistetään se johdolla suoraan akkuun plusnavalle.


Jos moottori alkaa pyörittää vauhtipyörää, vika on jossain muualla. Mittasin virran johdosta, joka tulee virtalukolta starttimoottoriin, ja siinä ei kulkenut lainkaan virta. Vika on siis siellä, mutta sitä emme nyt selvitä tässä sen enempää.


Mittarin plusjohto startille tulevaan johtoon ja miinusjohto akun miinusnapaan.

Asento, johon mittari laitetaan.



2 kommenttia:

  1. Paljon onkin osia näissä. Ei minulta tämä luonnistuisi. Meillä on auto, jossa starttivikaa on satunnaisesti. Vielä ei hinausta ole joutunut soittaa, mutta voin kertoa että monet kerrat on ollut lähellä! Eiköhän tuo auto lähde kohta vaihtoon. https://www.hinausrantanen.fi/

    VastaaPoista
  2. Uskallan ajatella, että meillä on jotain vikaa tuossa starttimoottorissa. Viime viikolla täytyi melkein apukäynnistys soittaa paikalle, meidän auto nimittäin ei millään aikonut käynnistyä. Siinä onneksi soiteltiin ympäriinsä, ja naapuri pääsi apuun. https://www.hinausjariantero.fi/palvelut/apuvirta

    VastaaPoista