perjantai 5. syyskuuta 2014

Renkaan irrotus ja asennus vanteelle

Renkaan irrotus vanteelta:
Aluksi pese rengas (vaikkakaan kuvissa oleva harjoitusrengas ei ole kyseistä käsittelyä saanut).

Ensin rengas tyhjennetään ilmasta. Nopeiten sen käy ottamalla "sielu" (tai "neula", jos se on tutumpi nimitys) ulos venttiilistä tällaisella työkalulla.


Työnnä tuokalu venttiiliin ja kierrä myötäpäivään, jotta sielu irtoaa kierteistä. Varo, ettei sielu lennä ulos ottaessa renkaasta pakenevan ilman mukana hukkaan.
Irrota renkaan jalkaosa vanteelta rengaskoneen kyljesä olevalla irrotuspainimella molemmin puolin. Älä purista venttiilin kohdalta.
Asenna pyörä kiinni rengaskoneeseen "ulkopuoli" ylöspäin.
Laske asennustyökalu ja aseta se vanteen reunalle. Paina lukitusnappia, jolloin asennustyökalu nytkähtää sopivan matkan päähän irti vanteesta.
Työnnä rengasrauta renkaan ja vanteen väliin asennustyökalun päältä.
Nosta sitten renkaan jalka vanteen reunan yli asennustyökalun päälle vääntämällä renkasrautaa alas. Käytä alumiinivanteen päällä suojaa, esim. rättiä, jottei rengasrauta naarmuta sitä.
Käynnistä rengasta pyörittävä laite ja rengas nousee vanteelta asennustyökalun avulla.
Renkaan yläosa on irti.
Kampea myös renkaan alempi jalkavanteen päälimmäisen reunan yli asennustyökalun päälle samalla tavalla ja pyöritä koneen avulla.
Nyt rengas on kokonaan irti.


Renkaan asennus vanteelle:
Rengas täytyy puhdistaa (sitäkään ei kuvien harjoittelurenkaalle ole tehty) ja voidella jalkaosat rengasrasvalla. Myös venttiili on hyvä vaihtaa leikkaamalla irti ja asentamalla uusi tehtävään tarjoitetulla työkalulla, jollaista näissä kuvissa ei esitellä. Tarkista ennen asennusta, että rengas tulee oikein päin.


Aseta renkaan alemmas tuleva jalka vanteen päälle asennustyökalulle siten, että jalka menee toiselta puolen (se osa, jota vastsen kampesit rengasraudan) ali ja toisen puolen yli.
Eli näin.
Aseta renkaan ylempi jalka samalla tavalla.
Pyöritä yläosa vanteelle ja paina voimakkaasti rengasta kohti keskiuomaa. Tee tämä vaihe varoen ja pikkuhiljaa tarkistaen, että rengas menee keskiuomaan, sillä päälle jäänyt jalkaosa saattaa lopussa kiristyä vanteen reunaa vasten ja revetä.
Lopuksi täytä rengas ilmalla, jolloin jalkaosat liikkuvat paukahdellen keskiuomasta vanteen reunoille. Täyttö sujuu nopeimmin, kun sielu ei ole vielä paikallaan. Täytön jälkeen aseta ja pyöritä sielu venttiilin sisään ensimmäisessa kuvassa esitettyä työkalua käyttäen. Varo, ettei renkaasta pakeneva ilman sinkoa sielua hukkaan. Lopuksi tarkista, että rengaspaine on oikea.


1 kommentti: