Renkaan irrotus vanteelta: Aluksi pese rengas (vaikkakaan kuvissa oleva harjoitusrengas ei ole kyseistä käsittelyä saanut). |
Ensin rengas tyhjennetään ilmasta. Nopeiten sen käy ottamalla "sielu" (tai "neula", jos se on tutumpi nimitys) ulos venttiilistä tällaisella työkalulla. |
Työnnä tuokalu venttiiliin ja kierrä myötäpäivään, jotta sielu irtoaa kierteistä. Varo, ettei sielu lennä ulos ottaessa renkaasta pakenevan ilman mukana hukkaan. |
Irrota renkaan jalkaosa vanteelta rengaskoneen kyljesä olevalla irrotuspainimella molemmin puolin. Älä purista venttiilin kohdalta. |
Asenna pyörä kiinni rengaskoneeseen "ulkopuoli" ylöspäin. |
Laske asennustyökalu ja aseta se vanteen reunalle. Paina lukitusnappia, jolloin asennustyökalu nytkähtää sopivan matkan päähän irti vanteesta. |
Työnnä rengasrauta renkaan ja vanteen väliin asennustyökalun päältä. |
Nosta sitten renkaan jalka vanteen reunan yli asennustyökalun päälle vääntämällä renkasrautaa alas. Käytä alumiinivanteen päällä suojaa, esim. rättiä, jottei rengasrauta naarmuta sitä. |
Käynnistä rengasta pyörittävä laite ja rengas nousee vanteelta asennustyökalun avulla. |
Renkaan yläosa on irti. |
Kampea myös renkaan alempi jalkavanteen päälimmäisen reunan yli asennustyökalun päälle samalla tavalla ja pyöritä koneen avulla. |
Aseta renkaan alemmas tuleva jalka vanteen päälle asennustyökalulle siten, että jalka menee toiselta puolen (se osa, jota vastsen kampesit rengasraudan) ali ja toisen puolen yli. |
Eli näin. |
Aseta renkaan ylempi jalka samalla tavalla. |
Lopuksi täytä rengas ilmalla, jolloin jalkaosat liikkuvat paukahdellen keskiuomasta vanteen reunoille. Täyttö sujuu nopeimmin, kun sielu ei ole vielä paikallaan. Täytön jälkeen aseta ja pyöritä sielu venttiilin sisään ensimmäisessa kuvassa esitettyä työkalua käyttäen. Varo, ettei renkaasta pakeneva ilman sinkoa sielua hukkaan. Lopuksi tarkista, että rengaspaine on oikea. |
hei ottaisitko yhteyttä minuun sähköpostitse
VastaaPoista