sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Käyttö- ja varajarru

- Kuljettajan on voitava hallita ajoneuvon liikkeitä ja pysäyttää se turvallisesti ja tehokkaasti. Käyttöjarrua on voitava säätää portaattomasti.

- Varajarrulla on voitava pysäyttää ajoneuvo kohtuullisella matkalla, mikäli käyttöjarru ei ole toimintakunnossa. Varajarruna toimii tavallisesti toinen jarrupiiri.

- Seisontajarrulla on voitava pitää ajoneuvo paikallaan mäessä, jonka kaltevuus on 18%.

Jarrupoljinta painaessa syntyy pääsylinterin tuottama hydraulipaine, jopka vaikuttaa kunkin pyöräjarrun mäntiin.
       Männät painavat kitkapinnat (jarrupalat tai -kengät) jarrulevyjä tai -rumpuja vasten. Kun jarrupoljin vapautetaan, avautuu pääsylinterissä paluukanava tasaussäiliöön, paine laskee ja männät palautuvat normaali asentoihin levyjarruissa tiivistekumin ja rumpujarruissa palautinjousten avulla.

Jarrutuksessa auton painopiste siirtyy eteenpäin ja etupyörien kuoma kasvaa takapyörien kuorman kevetessä.
       Jotta takapyörät eivät lukkiutuisi, on nestejarruissaoltava lukkiutumisen estoventtiili.

Dynamometrillä testataan jarruvoimat kaikista pyöristä. Saman akselin käyttöjarruissa saa olla eroa 30 %, seisontajarrussa 70%.

Jarrujen kunnosta riippumatta: nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti