tiistai 21. lokakuuta 2014

Puhallin epäkunnossa (ja kuinka sen pitäisi toimia)

Asiakas toi tänään autonsa ja kertoi, että puhallin toimii vain joko täysillä tai ei lainkaan. Näin asia tosiaan oli, ja siihen lähdettiin selvittämään syytä.

Aloitetaan käymällä läpi laitteen toiminnan saloja.


Kuvassa on laitteen kytkentäkaavio. Ylimpänä on pääsähkökeskus, seuraavana lämmityspuhaltimen moottori, sitten lämmityksen puhaltimen sarjavastus ja viimeisenä puhaltimen moottorin kytkin (joka kuvassa on asennossa 0, eli pois päältä). Alimpana oleva merkintä G30 tarkoittaa maadoitusta ja kirjain kertoo maadoituksen sijainnin.

Sarjakytkin ohjaa puhaltimen voimaa seuraavasti: kytkimen ollessa asennossa 3, virta kulkee yhden vastuksen läpi (R1), kakkosasennossa virran pitää kulkea kahden vastuksen läpi (R2) ja niin edelleen. Sähkövirta heikkenee ja puhalluksen voima pienenee. 0-asennossa virtalle ei ole lainkaan kulkureittiä.

Kun puhallin on täysillä, virran ei tarvitse etsiä reittiä sarjavastuksen läpi, joten se sähkövirta on voimakkaampi. Siispä voidaan olettaa vian olevan sarjakytkimessä.

Sarjavastus löytyi tällä kertaa hanskalokeron takaa ja näyttää luonnossa tältä (vihreä-valkoinen mötikkä). Kuvassa se on jo ehditty irroittaa paikaltaan.
Osan päässä on lämpösulake, joka palaa poikki, mikäli se ylikuumenee. Se suojaa vastusta ylikuumenemiselta. Mittasin, kulkeeko siinä sähkövirta...
ja eihän se kulkenut. Siispä tämä osa täytyy vaihtaa ja sen jälkeen puhaltimen pitäisi toimia kaikissa asennoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti