sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Nestejarrun käyttölaite

Pascalin laki = astiassa olevaan nesteeseen vaikuttava paine leviää kaikkiin suuntiin samansuuruisena.
       Jarrupoljinta painettaessa syntyvä voima muuttuu pääsylinterissä hydrauliikkapaineeksi, joka leviää tasaisesti jarruputkien kautta pyörien sylintereille.
       Jarrutusvoima kuitenkin riippuu sylinterin koosta ja jos esimerkiksi etuakselille tarvitaan suurempi jarrutusvoima, sinne laitetaan suuremmat sylinterit.

p = F/A (p = paine [Pa], F = voima [N], A = männän pinta-ala [m2]

Jarrupoljinta painettaessa ensiömäntä painuu kohti toisiomäntää sulkien tasauskanavan. Paine kasvaa ja vaikuttaa ensiömännän jarrupiirissä. Sama paine työntää toisiomäntää, joka toimii ensiömännän tavoin vaikuttaen omassa jarrupiirissä.

Jos ensiöjarrupiiri vahingoittuu, työntää sen mäntä pidätintapin avulla toisomäntää. Jos toisiojarrupiiri vahingoittuu, toisiomäntä painuu pääsylinterin pohjalle, jolloin paine ensiojarrupiirissä voi kasvaa.

Jarrupiirejä:

Akselijakoisessa jarrupiirissä etu- ja takajarrut ovat eri piireissä. 1. etuakseli, 2. taka-akseli. Tätä piirijakoa käytetään takavetoisissa autoissa.

Toisessa akselijakoisessa jarrujärjeselmässä 1. piirissä on etupyörät ja vasen takapyörä ja 2. jarrupiirissä on etupyörät ja oikea takapyörä. Tätä piirijakoa käytetään sekä etu- että takavetoisissa autoissa.

Ristijakoisessa jarrupiirissä on 1. piirissä oikea etupyörä ja vasen takapyörä ja 2. piirissä vasen etupyörä ja oikea takapyörä. Tätä piirijakoa käytetään etuvetoisissa autoissa ja kaikissa niissä, joissa on ESP-ajonvakautus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti