perjantai 24. lokakuuta 2014

Laturin ja akun toiminnan testaus

Ja niin kävi, ettei Renault käynnistynytkään eräänä aamuna. Akku oli tyhjä. Missä siis vika?

Ensin piti tarkistaa, kuinka tehokkaasta laturista autossa on kyse, jonka jälkeen päästiin mittaamaan, hoitaako se tehtävänsä.

Tämä tehtiin alla olevan kuvan mukaisella pihtivirtamittarilla, joka laitettiin laturin johdon ympärille. Sitten auto käyntiin ja kaikki mahdolliset sähkövempeleet käyntiin radiosta ja pyyhkijöistä sumuvaloihin.
Ja kun saamamme lukema vastasi suunnilleen sitä, mitä piti, oli laturi todettava syyttömäksi. 
Akkutesteri käyttöön

Akkutesterillä mitataan akun kunto ja varaustila. 

Testeristä lähtee kaksi johtoa, punainen ja musta. Punainen tulee akun plusnavalle ja musta miinusnavalle.

Testeri pyytää akun tietoja, jotka pitäisi ilmoitetaan akussa päältä löytyvässä tarrassa. Kuvan Bloggeri halusi välttämättä kääntää näin päin.


Tässä testin tulos, joka kertookin yksinkertaisesti akun olevan vaihtokelpoinen. Siispä uutta akkua asentamaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti